Célja, hogy a vállalat minél gazdaságosabban állítsa elő a termékeit, szolgáltatásait.
A Lean gyorsan és rugalmasan képes reagálni a vevők igényeire miközben a lehető leghatékonyabban használja a rendelkezésre álló erőforrásait.
Ismerős a fent említett tulajdonság? Az agilitás is erre épül. Az agilitás szintén gyors és hatékony munkavégzés, a Lean pedig az alapelve.
A japánok már rég tudtak mindent? De mégis mit?!
Ez az összefoglaló azért készült, hogy alapot adjon az agilis filozófia megismerésében, hogy utána egy sorozaton keresztül – az IT-n kívül -, más iparágban hogyan lehetne használni.
Azonban ehhez fontos megérteni a Lean alapelveit!
Amint sok helyen olvasható, a Lean jelentése karcsúsítás. Nézzük meg, hogy mit is lehet a Lean esetén karcsúsítani!
A LEAN a tevékenységeit az alapján alakítja ki, hogy a vevő számára mi az érték
Ami a vevő számára nem teremt értéket, amiért a vevő nem fizet, azt a LEAN veszteségnek tekinti. A munkafolyamatok hatékonyságát a veszteségek megelőzésével, megszüntetésével vagy minimálisra csökkentésével növeli.
Amikor kezdett kialakulni akkor gyakran racionális intézkedésekkel társították a korai fázisban. Azonban gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a Lean termelési rendszerek módszerei csak akkor vezetnek fenntartható sikerhez, ha az egész rendszer az ügyfél előnyeihez igazodik.
A Lean 5 alapelve a megvalósításhoz:
- Az érték meghatározása a vevő szemszögéből, hogy melyek a hozzáadott értéket tartalmazó és nem tartalmazó tevékenységek a vevő szemszögéből nézve.
- Az értékáram azonosítása az összes, a termék vagy szolgáltatás előállítása szempontjából szükséges tevékenység láncolatát.
- Az értékáram megteremtése a megszakítások, megállások nélkülivé válásán keresztül.
- A húzóelv kialakításában csak azt szabad előállítani, amit a vevő igényel.
- Tökéletességre törekvés a veszteségek folyamatos felkutatásán és eltávolításán keresztül.

Lean pazarlás
A Lean pazarlásnak tekint minden olyan tevékenységet, amiért a vevő nem hajlandó fizetni.
A Toyota hét veszteségforrást különböztet meg, ami máig a legelterjedtebb veszteséglistának számít.
A 7 fő veszteségforrás Lean-ben:
- felesleges szállítás
- túlzott készletek
- mozgatási veszteségek
- várakozás
- túlmunkálás
- túltermelés
- hiba / selejt
A később megállapított veszteségtípusok közé tartozik még:
- rossz kommunikáció
- kihasználatlan emberi tudás
- az energia kevésbé hatékony felhasználása
Agilis Lean gyártás
A Lean menedzsment egyfajta állandó, úgy mondván erőforrás hiányos állapot, mert mindenből csak annyi áll rendelkezésre, amennyi ténylegesen szükséges. Az agilis gyártás a gyorsan változó, környezeti kihívásokra adandó választ keresi mindig. Gyorsan és időben, valamint pont annyit szállítson, amire szükség van.
Fontos:
- a gyors reagálás
- szoros kapcsolat a vevővel
- egyedi igények kialakítása
Lean software fejlesztése esetén 7 alapelv létezik
A Leant először a gyártásban kezdték el alkalmazni, hogy azt optimalizálják, és ahol a veszteségek csökkentése illetve a maximális értéknyújtás a cél – a vevő számára. Ezután vette át a szoftverfejlesztés is az alapelveket.
Ez a két cél a szoftverfejlesztés szempontjából is fontos, ami egy ismétlődő folyamatból áll, minőségi normákat követel meg, és egy speciális szakemberek együttműködésére támaszkodik.
Természetesen vannak jelentős különbségek a gyártás és a szoftverfejlesztés között is, nevezetesen, hogy a gyártás a fizikai termékek előállításával foglalkozik, míg a szoftverfejlesztésben létrehozott érték a fejlesztő fejében jön létre, azután pedig a billentyűzeten keresztül beviszi a számítógépbe.
Lean szoftverfejlesztés 7 alapelve:
- optimalizálni az egészet
- feleslegek eltávolítása
- akkor dönteni, amikor már biztos
- tudás létrehozása, tanulás támogatása
- építeni a kódok minőségét
- gyorsan szállítani
- tisztelni az embereket, megbízni a csapatban
Lean gondolkodásmód létrehozása
A Lean gondolkodásmódot be kell illesztened a csapatba, és mint minden folyamat bevezetésekor, itt is meg kell érteni a fontosságát.
Ezért el kell magyaráznod a csapattagoknak, hogy megértsék a Lean előnyeit, és nemcsak szervezeti szempontból, hanem személyes értelemben, mely a saját munkáját is segíteni fogja a dolgozóknak.
A Lean folyamat nem csak a feleslegek kiküszöbölésével jár, de a munka közös vezetésének megteremtésével is, ahol a csapat tagjai több felelősséget kapnak, és folyamatos javulást keresnek. Amint a kollégák megértik, nagyobb valószínűséggel fogják átvenni a változást.
Lean Menedzsment
A Lean menedzsment bevezetése egy többéves szervezeti kultúraváltási transzformációs folyamat.
A Lean bevezetése során a vállalat alkalmazottai a felső vezetőktől egészen az operátorokig megismerik, és a tapasztalatokból okulva beépítik a Lean alapelveket és módszereket a vállalat működésébe és a saját mindennapi munkájukba. Megtervezik, végzik a feladatokat, megfigyelik és kiértékelik a folyamatokat, így egy folytonos javuláson megy keresztül a szervezet.
A Lean menedzsment bevezetése egy hosszú folyamat. Itt sincs gyors siker, azonban hosszú távon megtérül, mind a vállalatnak, mind az ott dolgozóknak.
A Lean jelentős mértékben fokozza a vállalat rugalmasságát.
A Lean alapelvek iparágtól függetlenül bármely szervezetnél alkalmazhatók.
A Lean számos előnyei között található:
- rugalmas folyamatok
- rövidebb átfutási idő
- magasabb szállítási pontosság
- nagyobb vevői elégedettség
- jobb területkihasználtság
- hatékony problémamegoldás a dolgozók együttmüködésével
- alacsonyabb selejt
- cash-flow növekedés
Bár számos fogalom, filozófia és folyamat működik együtt a Lean-nel, az egyik hajtóereje a szakadatlan fejlesztés. A Lean-ben nincs helye a stagnálásnak. Előre kell haladnia, méghozzá jobban, szisztematikusabban és minden módon kimagaslóan kell teljesíteni.
A Lean kimondottan hasznos, mivel:
Nem kötődik iparághoz vagy szolgáltatási ághoz, illetve cégnagysághoz. Bárhol használható!
Lean és a kkv-k
A kis és közepes cégek számára is fontos, hogy ,,lekarcsúsítsák” magukat, mint a nagy cégek, mivel csak így tudnak lépést tartani.
Azonban a karcsúsítás nem azt jelenti, hogy elküldi a dolgozókat, vagy kiszervezi a feladatokat, hanem csak ott javítja a folyamatait, ahol szükséges.
Egy cég ami már pár éve üzemel és remélhetőleg még életben is maradt, továbbá terjeszkedik, akkor kezd egyre több gátat felépíteni, ami megakadályozza a növekedésben. Azonban a Lean menedzsmenttel ez kiküszöbölhető, mivel a folyamatos javításokon keresztül nincs megállás.
Nagyon fontos megérteni a vevő igényeit. Előfordulhat, hogy a cég a nagy növekedés és fejlesztés közben el is felejti és nem veszi figyelembe, hogy mi a vevő számára az érték. Ezért piacot is kell találniuk.
Elkerülhetetlen a Lean transzformáció közben, hogy megértsd és elsajátítsd a filozófiát, és nem csupán a módszerekre való koncentrálás a lényeg. A munkamódszeren kívül a gondolkodásmódot is át kell állítanod!
Mennyi önreflexiója van a cégnek, a menedzsmentnek?
Lean menedzsment esetén egy jó csapat képes az új dolgokat elfogadni és végrehajtani, azonfelül egy kultúrában felismerni, és korrigálni a hibákat. Kis cégek esetén is fontos a Lean alkalmazása, hogy a napi tűzoltásokat elkerüljék, és a cég növekedésére tudják fordítani az energiájukat az ott dolgozók, plusz a vezetők.
Milyen módszertanok segítik a LEAN Menedzsment bevezetését?
Felsorolva néhány abból az eszköztárból, amelyeket a Lean esetén alkalmazni lehet:
- 5S
- Kanban
- Kaizen
- Six Sigma
- 5Why
LEAN lehet az ipar 4.0 alapja?
Az ipar 4.0-ban nagyrészt önszervezett termelés válik lehetővé. Az emberek, a gépek, a berendezések, a logisztika és a termékek közvetlenül kommunikálnak és együttműködnek egymással. A hálózatépítés révén lehetséges lesz, hogy nemcsak egy gyártási lépés, hanem egy egész értéklánc optimalizálása is esélyes. Ebben a hálózatban nagy szerepet kap az AI, mert a gép géppel fog kommunikálni.
A hálózatnak magában kell foglalnia a termék életciklusának minden fázisát, a termék ötletétől a fejlesztés, gyártás, felhasználás és karbantartás után az újrahasznosításig.
Összefoglalás:
Most már tudod, hogy a Lean mindenhol alkalmazható és olvashattad előnyeit is. Igaz, hogy az elsajátítása hosszú idő, de alkalmazása eredményes lesz a vállalatod számára.