Pareto elemzés, ABC elemzés példával

Olvasási idő 3 perc

Az ABC elemzés egy döntéshozatali módszer, amely három osztályba sorolja a vizsgált adatokat. A Pareto elven alapul, és segít az alapvető kérdések összpontosításában, a döntések meghatározásában. Az elemzés célja a veszteség, a legértékesebb termék, vevő, vagy szolgáltató azonosítása.

Mi is a Pareto elv?

A Pareto-elv, más néven a 80–20 szabály kimondja, hogy számos jelenség esetén a következmények 80%-a az okok mindössze 20%-ára vezethetők vissza.

A módszer a nevét Wilfredo Pareto, olasz tudóstól kapta, aki Milano lakosságát megfigyelve arra a megállapításra jutott, hogy a lakosság 20%-ának a kezében összpontosul a város vagyonának 80%-a.

Még amit sokszor hallhatsz a Pareto elvvel kapcsolatban, hogy lehetséges hibafajták 20%-a miatt következik be a problémák 80%-a. 

Ennyi lenne az egész? Nem egészen, ezért nézzük tovább!

Mi az ABC elemzés?

A Pareto elvet könnyű mondani, de hogy látható eredmény is legyen, ahhoz egy ABC elemzést kell végrehajtani.

Tapasztalhatod, hogy a különböző árufajták nem egyenlően adják ki egy-egy vállalat bevételét.
Az ABC módszer arra az elméletre épül, hogy a teljes készlet nem azonos értékű, és a meghatározása érdekében a Pareto elvet veszi figyelembe, azaz az állomány 20%-a adja az üzleti érték 80%-át.

ABC elemzés példával

Nézzünk egy példát az ABC elemeket lebontva! A %-os értékek a te számításod során változhatnak.

  • A – 10%-a a terméknek okozza a költségek/bevételek 80%-át
  • B –  20%-a sok terméknek eredményezi a költségek/bevételek további 15%-át
  • C – 70%-nyi elenyésző mennyiség okozza a költségek/bevételek mindössze 5%-át 

Mit tudsz vizsgálni?

  • Kiadások
  • Bevételek
  • ROI
  • Értékesítési adatok
  • Gyártási költségek
  • Átlagos készletérték

Mi kell ahhoz, hogy használni tudd?

Itt egy fontos dolognak eleget kell tenni, méghozzá, hogy sok és hosszú adatsornak kell a rendelkezésre állnia.Ha legalább egy évre visszanyúló adatokkal rendelkezel, abból már elég jó következtetéseket le lehet vonni.

Az ABC elemzés segít kategorizálni, hogy mi fogy legjobban, mire van a legnagyobb igény.

Felmérhető, mikor miből mennyit vásárolnak, és kell-e beszerezni. 

Ez megmutatja, hogy mi az a termék, amire árgus szemmel érdemes figyelni. 

Hol alkalmazd az ABC elemzést?

Ahogy feljebb is olvashattad, csak akkor tudod eredményesen igénybe venni, ha sok adat áll rendelkezésre. Kezdetben az anyaggazdálkodásban használták, de sok más területen is bevethető, mint például hibák feltárása, feladatok kiértékelése. 

Nézzünk néhány példát, amikor alkalmazni tudod:

  • A termékcsalád legértékesebb termékeinek azonosítása során
  • Mely anyagokat használják a legjobban
  • A beszerzendő anyagok mennyiségének és/vagy értékének vizsgálatakor
  • Ugyanígy a felhasznált anyagok mennyiségének és értékének vizsgálatakor
  • Mely termékek okozják a legtöbb gyártási költséget
  • A legfontosabb vásárlók, célcsoportok megnevezésekor
  • Mely termékeknek van a legtöbb eladása

Használd kockázatkezelésre az ABC módszert a projektmenedzsmentben

Mivel könnyen fel tudod felhelyezni az adott pontokat, és ezáltal azonnal vizualizálható is. A színek azonnal jelölik, hogy melyik kategóriába esik a kockázat. Így már fel is osztható három részre. Egy kis excel trükkel már fel is tudod rakni a számokat a mátrixra.
A piros részben található pontok lesznek azok, amik nagy hatással lesznek a projekt kimenetélére, és megoldást kell találni rá.

Olvass itt a kockázatkezelésről.

Pontokkal ellátott mátrix

ABC elemzés lépései

Arra az esetre, ha számolnod kell.

  1. Határozd meg, hogy mit akarsz mérni! Ez a legfontosabb! Méred már? Mérhető?
  2. Nevezd meg az egyes termékek százalékos értékét a vizsgálandó érték szerint, például ár, eladott darabszám!
  3. Számítsd ki az egyes cikkek által a bevételt termék x ár
  4. Számítsd ki cikkek százalékos részesedését az összes bevételből bevétel/összes bevétel.
  5. Rendezd sorba a százalékos adatokat csökkenő sorrendben!
  6. Gyűjtsd össze az adatokat, azaz add az előzőhöz a számot, amíg 100% lesz! (kumulált számok)
  7. Sorold három osztályba a kapott értékeket.
  8. Vizualizáld és elemezd a következtetéseket.

Ez egy hosszú folyamat, de az excelben van erre egy beépített diagram, amivel előállítható könnyen a diagram. 

Az ABC elemzés eredményeinek felhasználása

A megállapított kategóriák segítenek téged abban, hogy az erőforrásokat és a figyelmet jól tudd elosztani a különböző termékek között. Nézzünk egy példát készletezésre.

Az „A” kategóriába tartozó termékek esetén fontos a készleteket folyamatosan figyelemmel tartani, napi vagy legalább heti rendelési ciklust alkalmazni, hogy ne alakuljon ki készlethiány.
A „B” kategóriába tartozó termékek esetén időről időre felül kell vizsgálni, hogy a jellemzőik változásával érdemes-e őket átsorolni az A vagy a C kategóriába.
A „C” kategóriába tartozó termékek esetén ritka a megrendelés; nem kell sok terméket raktáron tartani, nem biztos hogy le kell építeni a portfoliból, ezt cégenként és esetenként meg kell vizsgálni. 

Csilinkó Ádám
Számos ország multinacionális projektjében vettem már részt, de az igazi szakmai és önismereti gyorsítósáv Japánban ért el, ahol 2 évig tevékenyen dolgoztam, mint projektvezető. Itt tapasztaltam meg igazán, hogy mennyire fontosak más tényezők is a módszertanok ismeretén kívül, mint mondjuk a kooperáció. Ismerj meg jobban a rólunk oldalon.
2,877RajongókTetszik