A legjobb tippek visszajelzés adására és fogadására

Olvasási idő 3 perc

Ebben a bejegyzésben, mind vezetőként, mind pedig fogadófélként hasznos tanácsok találhatóak, amiket használva előbbre tudsz jutni a karrieredben, persze csak ha jól adod, vagy pedig fogadod a visszajelzéseket.

A munka üteme és sebessége miatt gyakran elhanyagoljuk az építő jellegű beszélgetéseket, mert minden csak a napi rutinmunkára koncentrálódik.
Ha egy dolgot viszel magaddal az egész bejegyzésből, akkor az az legyen, hogy:
Fordíts időt arra, hogy vezetőként visszajelzéseket adj, és az illető pedig fogadja el, mert csak abból lehet tanulni és fejlődni!

Adni, és fogadni nem könnyű

A visszajelzések jelentősége létfontosságú a fejlődés szempontjából.
Értékelésre mindig szükség van, mert egy vállalkozás, egy csapat, csak úgy képes fejlődni, amilyen mértékben a benne dolgozó munkatársak képesek rá.
A beszélgetés legyen négyszemközt, mert így mindkét fél könnyebben tud kommunikálni.
Kétféle visszacsatolás lehetséges à pozitív, és a ,,de,, előtti és utáni

Szeretünk adni és kapni.

A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása című, Stephen R. Covey által írt könyvben található egy fontos rész, amiben az kerül megvizsgálásra, hogy milyen nagy jelentősége van figyelni a döntéseinkre.
Úgy vázolja fel, hogy először van az inger, tehát amit kapunk. Azt nyilván meghallgatjuk, majd eldöntjük magunkban, hogy mit teszünk a beérkezett információval, és hogy milyen reakciót adunk rá. Ezt párszor gyakorolni kell, mert így sok kellemetlen pillanattól fogod megkímélni magad, vagy csak számolj vissza, 3-2-1…

! inger –> én döntésem –> reakció !

Fontos nyitottnak lenni, és elfogadni, ami érkezik, mert egy jó vezető foglalkozik az embereivel, és ilyenkor konstruktív értékelést ad. Ha a mondatban megtalálható a ,,de,, az nem azt jelenti, hogy negatívként kerül megítélésre a munka, hanem azt, hogy van benne még potenciál.

Amit kapsz, nem biztos, hogy negatív, csak úgy fogod fel. Gondolkozz el rajta!

Konstruktív, „de”

Ha kapunk egy visszacsatolást, és nem kérdezik meg róla a véleményünket, lehetőleg ne kezdjük el mondani: „De hát azért csináltam így, mert ….” Törődj bele, és gondolkodj el arról, amit mondanak, mert építő szándék van benne.
Nehezebb dolga van annak, aki kapja, azonban fontos, hogy mindenki másféle visszacsatolást ad.
Konstruktív visszajelzés esetén gondolkodj el rajta, hogy hogyan tudod segíteni a csapatot, vezetődet, illetve megoldani a feladatot!

Hogyan adjak:

  • Mondd el, mit láttál kívülről, és oszd meg gondolataidat, mondj példákat
  • Légy konkrét
  • Kerüld az értelmezéseket, a hosszú monológokat
  • Gyorsan ismertesd amit közölni szeretnél, mert az idő pénz
  • Pozitívan fogalmazz “Azt szeretném, ha …” a “Nem szabad …” helyett
  • Tegyél konstruktív javaslatokat a jövőre vonatkozóan, melyeket a fogadó fél is követhet
  • Mindezt tedd meg négyszemközt, személyesen (ha lehetséges)

Hogyan fogadjam:

  • Hallgasd végig, és vedd figyelembe a visszajelzést
  • Fogadd el, amit mondanak neked
  • Csak akkor kérdezz vissza, ha valami nem világos
  • Hasznos megköszönni és átgondolni
  • Sose vitatkozz, és ne is akard megvédeni magad
  • Csak bizonyos idő után beszélj róla, legalább egy nappal, amikor átgondoltad

A feedback egyirányú, ezért van, amikor „hallgatni arany”

Ha a vezető, aki adja a minősítést, nem kér válaszreakciót, akkor tényleg ne adj semmilyet! Több, mint valószínű, hogy ő segítő szándékkal ment oda hozzád.
Lényeges, hogy a vezető is eldöntse, hogy kér-e választ a fogadó féltől, és azt tudassa a másikkal.
A fogadónak fontos tudni, hogy a kommunikáció alapesetben csak egyirányú.

Mondd el érthetően, konkrét formában, és legyen nyitott a beszélgetés!

Elengedhetetlen, hogy a másik fél pontosan megértse, hogy miért kapja azt a visszajelzést.
Találjatok közösen megoldást, és tűzzetek ki célt!
Működjetek együtt, hiszen így tudtok minden nap hatékonyan együtt dolgozni!

Legyél őszinte az adás során, mint vezető!

Igyekezz empátiára törekedni, valamint legyél őszinte, különben nem fog működni!
Ha valaki nem éri el azt a teljesítményt, amit elvárnak tőle, akkor add tudomására, hisz abból tanul az ember.

Ha fejlődni szeretnél, kérdezd meg te is a vezetőd!

Nincs abban semmi rossz, ha kérsz valakitől. Mindenki másképp lát mindenkit. Ha jó a csapat, és őszinték vagytok egymással, nyugodtan megkérdezhetsz valakit, biztosan szívesen ad visszajelzést a munkádról. Kérdezd meg a vezetőd! Valószínűleg nagyra értékeli, mert ezzel nemcsak a saját munkád segíted, hanem másét is.

De hát én hogyan mondjam meg a főnöknek?!

Bizonyára a Ti cégetekben is van évértékelő beszélgetés, aminek keretében nyitottan lehet véleményt alkotni, és felvetni a változtatás lehetőségét. Elsőként tudasd elismerésedet az ő munkáját illetően is, majd használhatod a „de” kötőszót. Azért előtte gondold át, gyakorold, amit mondasz, mert egy jó főnök meghallgat! Felesleges bármilyen következménytől tartanod, amúgy is négyszemközt zajlik a beszélgetés.

Összefoglaló

A visszajelzés alapvető emberi szükséglet. Ha kapsz, fogadd el, ha adsz, adj konstruktívat!

Csilinkó Ádám
Számos ország multinacionális projektjében vettem már részt, de az igazi szakmai és önismereti gyorsítósáv Japánban ért el, ahol 2 évig tevékenyen dolgoztam, mint projektvezető. Itt tapasztaltam meg igazán, hogy mennyire fontosak más tényezők is a módszertanok ismeretén kívül, mint mondjuk a kooperáció. Ismerj meg jobban a rólunk oldalon.

Amitől sikeres a Projektindító megbeszélés, azaz a Kick-off meeting

A projektek megfelelő indítása megkönnyíti a munka és a csapat irányítását. Szeretünk azonnal nekiállni a projektnek, azonban hasznos, ha az elején átgondolásra kerül, hogy hogyan...